עובדות מפתיעות על הדפסת ספרים

עובדות מפתיעות על הדפסת ספרים

הדפסת ספרים התחילה לפני שנים רבות, בתקופה שלא נכחה הטכנולוגיה שעומדת לרשותנו היום. כל מילות הספר היו כתובות על גבי קלפים מכל צד והן סודרו בערמה ובאמצע הדפים יצרו קיפול שאותו חיבורו באמצעות תפירה. התוצאה הייתה ספר שנכתב בכתב יד על קלף מקופל. כריכת ספרים הגיעה בשלב מאוחר יותר.

בימינו, בתי דפוס מספקים מענה מושלם לכל צורך של הלקוח ומתכננים בקפידה את כל תהליך הדפסת הספר, כשהם מתייחסים בכובד ראש סוגי הנייר, הכריכה, מורכבות ההדפסה, לוחות הזמנים, כמויות ועוד .

הדפסה של ספרים – מומחיות בפני עצמה

בין אם מדובר בספר ילדים, אומנות ספר בישול או כל נושא אחד, סוג הנייר שייבחר הוא אלמנט חשוב שמשפיע על תהליך תכנון וההדפסה. מטרת הספר, עומס הצבע, סוג המוצר המודפס ועוד לכל אלו יש משקל בבחירת סוג בבחירת סוג הנייר עוד בטרם התחילה פעולת הדפסה. חלק מרכזי מתפקיד המפיק הוא לסייע לכם בבחירת הנייר ובהתאמה נכונה.

גם בכל הכרוך בנושא כריכת ספרים תהיה משמעות רבה לתכנון איכותי ומוקפד. ניתן לכרוך ספרים במגוון חומרים – בעוד נייר, עור ובד הם החומרים הנפוצים ביותר. כריכת ספרים היא מעין אריזה מעוצבת לספר ויש לה כמה מטרות: היא משמשת כמפגש ויזואלי ותוכני הראשון של קורא פוטנציאלי עם הספר, היא נועדה לשמור על פנים הספר, וכמובן היא חלק מהחוויה אותה אנחנו עומדים לעבור.  כמו כן, ישנן סוגי עריכות שונות: יש כריכות רכות ויש כריכות קשות, כריכה שהיא באמצעות תפירה, הדבקה או כריכת ספרים באמצעות סיכות ועוד. יש משקל ועובי לכל נייר וכריכה ולכן גם כאן יש צורך בהתאמה מקצועית לסגנון הספר עד לשלב ההדפסה הסופי וקביעה של כמות העותקים.

הידעתם?

  • הספר הראשון שהודפס היה בשנת 1456 והוא היה התנ”ך
  • הספר הכי גדול בעולם הוא – “בהוטן: מסע ויזואלי לאורך הממלכה ההימלאית האחרונה” משקלו עומד על 65 קילוגרם ומידותיו הן באורך – 1.5 מטר וברוחב – 2.5 מטר
  • הרומן הראשון שהודפס על מכונת הדפסה מודרנית – “הרפתקאותיו של תום סויר”
  • הספר הראשון שמכר מעבר למיליון עותקים הינו – “חלף עם הרוח”
  • “ספר השיאים של גינס” נכנס לספר השיאים של גינס כספר שנגנב מהכי הרבה בספריות